Trafikalt grunnkurs

Førerkortet på MC – A / A1 / A2 er trinnvis:

Grunnkurs

Trinn 1

Ferdigheter

Trinn 2

Trafikkdel

Trinn 3

Avsluttende opplæring

Trinn 4

Førerprøve

Trinn 5

Trykk på de ulike titlene under for å finne ut mer

Trafikalt grunnkurs går over fire kurskvelder og trafikant i mørket som tillegg og kveld fem.
Du finner påmelding i menyen og mer informasjon lenger ned på siden.

Tema 1:

• 1.1 Trafikkopplæringen
  • 1.2 Grunnleggende forståelse for trafikk
  • 1.3 Mennesket i trafikken
  • 1.4 Øvingskjøring og kjøreerfaring
  • 1.5 Førstehjelp
  • 1.6 Tiltak ved trafikkulykke
  • 1.7 Trafikant i mørket

Kurset er obligatorisk og det første trinnet i føreropplæringen.
Totalt er kurset på 17 skoletimer og er obligatorisk for alle førerkortklasser.
Etter kurset skal du ha en grunnleggende forståelse for hvordan det er å være fører.

For å ta kurset må du ha fylt 15 år ved kursstart.

Bevis:

• Når du har gjennomført kurset og betalt finner du beviset på www.vegvesen.no/minside eller på Altinn. Har du ikke bankID så kan du reise på en trafikkstasjon å få de til å skrive ut beviset for deg.
  • Grunnkurset gir deg rett til å øvelseskjøre så sant du fyller kriteriene for øvelseskjøring.
  • Når du skal gjennomføre øvelseskjøring eller ta kjøretimer ved trafikkskolen må du ha med deg beviset eller mulighet for innlogging på www.vegvesen.no eller Altinn,
    og gyldig legimitasjon m/bilde.

Bevis for å kunne øvingskjøre

• Tar du trafikalt grunnkurs i tiden 16. mars – 31. oktober uten å få gjennomført trafikant i mørket, er beviset gyldig bare i tiden 16. mars – 31. oktober.
  • For å kunne øvelseskjøre i tiden 1. november – 15. mars må du gjennomføre trafikant i mørket.
  • Når du har gjennomført trafikant i mørket, får du tilgang til beviset på www.vegvesen.no eller Altinn.

Er du over 25 år?

Da må du kun gjennomføre førstehjelp og trafikant i mørket i.l.a tiden du er hos oss for å ta førerkort.

Bestill kurs

Bestill trafikalt grunnkurs hos Løbergs Trafikkskole i dag.